Emma Stoks

Gillis van Ledenberchstraat 76

1052 VK Amsterdam 

KVK: 69438560

  • Instagram

Contact

Portfolio

Sinds ik mijn bedrijf ben begonnen in juli 2017 heb ik aan een hoop mooie projecten mogen (mee)werken. Zie hieronder een selectie van projecten, producten en software waar ik trots op ben.

Let's do this is een koffietafelboek over the art of school right. Ik heb onderzoek gedaan naar de werkwijze van de 6 scholen in het boek. Ook heb ik gekeken naar de wetenschappelijke basis voor deze methodes. Mijn onderzoek ondersteunt meer dan 300 foto's van innovatief onderwijs. Met het boek willen we mensen inspireren om school er anders uit te laten zien.

Bij Great Communicators trainen we mensen in public speaking. Dit doen we door je te helpen met storytelling en het versterken van je performance, zodat je vol impact en met plezier jouw verhaal kunt vertellen.

Mijn rol als project manager is om de interne processen van Great Communicators te verbeteren, zodat we nog meer verhalen kunnen bevrijden.

FutureTalks is een netwerk dat zich richt op de grote vragen van onze toekomst. Hoe kunnen we welvaart eerlijker verdelen? Wat is het effect van technologie op de werking van democratische samenlevingen? Wat is het effect van bioengineering?

In augustus 2018 ging ik mee op de eerste reis van FutureTalks naar de Noordpool. Met 100 invloedrijke mensen zat ik een week lang op een boot. Zonder wifi. Afgezonderd van de rest van de wereld. In het ijs.

Dodo is een tool die leerervaringen verzameld. Gebruikers kunnen lid worden van expertise groepen, die we gildes noemen. Als gebruiker log je de leerervaringen die je hebt met betrekking tot een bepaald gilde. Op basis van de leerervaringen die jij en de andere mensen in je gilde loggen, reikt Dodo je een leerpad aan. Zo weet je op elk moment wat je volgende stap in je leerproces is. Ook vertelt Dodo je van wie je een bepaalde ervaring kunt leren en wie hetzelfde als jij wilt leren.

Dodo ontwikkelde ik samen met Thomas en Charles, Q42, Anne van Egmond en Betty Huerta.

Samen met mijn collega's van Thomas en Charles werkte ik aan het interne leren van T-Mobile. Ik organiseerde de halfjaarlijkse learning week en maakte leerprocessen slimmer en vooral makkelijker.  Zo heb ik samen met shopmanagers het onboarding proces van shopmedewerkers versimpeld van een log draaiboek, naar een simpele e-learning.

Operation Education is een stichting die zich bezig houdt met onderwijsvernieuwing. 10 maanden lang heb ik hier een leiderschapsprogramma voor schoolleiders ontwikkeld en gefaciliteerd. Samen met mijn teamleden heb ik gepionierd, geoefend en uitgeprobeerd om zo tot een programma te komen waarin schoolleiders herontdekken wat hen drijft en wat ze alle kinderen toewensen. Vervolgens hebben wij hen tools aangeboden om deze visie met anderen te delen en stapje voor stapje werkelijkheid te maken. 

Our Dream School is een initiatief om buiten het huidige onderwijssysteem de school van de toekomst te creëren. In oktober 2017 was ik bij de opstart van dit project betrokken door een blauwdruk voor deze school te maken. Inmiddels is de school gebouwd en omgedoopt tot Learn Life Barcelona. Mocht je in de buurt zijn, dan is de school zeker het bezoeken waard!

Life Skills zijn de vaardigheden, kennis, houdingen of waarden die ervoor zorgen dat je de regie  kunt nemen over jouw eigen leven. Als je ze hebt, dan wordt het leven een stukje makkelijker. Binnen dit project gaan we enerzijds in gesprek met scholieren en binnen bedrijven over wat volgens jou eigenlijk Life Skills zijn en anderzijds verzamelen en delen we manieren om Life Skills te vergaren. Aan Life Skills werkte ik samen met Thomas en Charles. 

De Sterrenwacht is een basisschool in Hellevoetsluis. Bij de Sterrenwacht heb ik me beziggehouden met de stem van de leerling. Sinds een jaar had de Sterrenwacht een kinderraad, maar de waarom, hoe en wat van deze kinderraad was nog niet duidelijk. Samen met de leerlingen heb ik de spelregels voor de kinderraad geformuleerd en de eerste ideeën opgehaald. Een van de ideeën was bijvoorbeeld een gigantisch zwembad op het plein, maar naar het zwembad om de hoek tijdens gym was ook een goed idee. Ook de hele dag taart eten was een goede, alhoewel leren koken op school misschien nog wel leuker was.

De Lanteerne is een toekomstgerichte school waar vraaggestuurde wereldoriëntatie plaatsvindt. Op het wereldplein gaan kinderen binnen en buiten op onderzoek uit aan de hand van hun eigen leervragen.  Bij de Lanteerne houd ik me bezig met de vraag 'hoe zorgen we dat kinderen kunnen leren van de expertise ouders op het wereldplein?' In dit kader organiseerde ik een beroepenweek, waar 60 ouders een workshop gegeven hebben over hun beroep en testte ik verschillende tools uit.  Ook hield ik me bezig met de ontwikkeling van de narratieve professionele identiteit van de leerkrachten. Ik geloof dat het verhaal dat je over jezelf als professional vertelt, bepaalt hoe jij bent als leerkracht. Om de begeleiding van kinderen rondom wereldoriëntatie te verbeteren schreef ik met de leerkrachten het verhaal over wie zij zijn als leerkracht.