Video:

'When I had to deal with this big disappointment, I was challenged to redefine what learning is to me. It is far more than the learning goals defined in school and it is definitely more than taking tests and getting high grades. 

Being a straight A-student is the ideal outcome of the education system. I was the ideal outcome of the educational system. 

However, I didn’t know how to design, organize and track my own learning and I was not prepared for my future.'

'Ik heb nu veel meer de regie over mijn eigen leren en kan mijn leven inrichten zoals ik dat wil. Ik leer het meeste door te ervaren en gewoon te doen.'

Articles:

  • NieuwsNL

    'Het zijn de mensen om mij heen die bepalen wat en hoe ik leer. Ik heb dus veel aandacht voor wie ik om mij heen heb. We leren van iedereen, niet alleen van een leerkracht op school.'

  • VBS Magazine

    'Een slecht cijfer betekent dat je op het moment van de toets nog niet kon of wist wat een ander had ingeschat dat je wel zou kunnen of weten. Een inschattingsfout dus. Eentje die niks zegt over of je het op een later moment wel kunt of weet. En het zegt al helemaal niets over of je kunt leren of niet. Dat kunnen we namelijk allemaal' 

  • VOX

    ‘Ik ben zeker de jongste hier’, zegt Emma lachend. ‘Gelukkig vormt dat geen belemmering. Ik heb inmiddels geleerd alleen voor mensen te werken die me ondanks mijn leeftijd vertrouwen. Anders wordt het zo’n machtspelletje, daar heb ik geen zin in.’

Podcasts:

  • Factgurus podcast

    'Kinderen presteren slechter door het lerarentekort.

    Zo viel te lezen op de NOS en het AD. Op basis van een enquête door het AD en CNV. Hollen de prestaties achteruit? Zien we dat terug in test scores? En is er onderzoek naar de effecten van het lerarentekort? In deze podcast onderzoekt BNR samen met Emma Stoks, zelfstandig onderwijs expert, wat er waar is van deze stelling. We kijken niet alleen naar de enquête en de factcheck, maar ook naar de zin en onzin van centrale testen.'

  • EDEX podcast

    'Bij mij heeft het lang geduurd voordat ik me dom heb gevoeld door het schoolsysteem, pas op mijn 16. Bij de meeste mensen gebeurt dat veel eerder en dat vind ik niet oké. Het is niet oké dat we mensen het gevoel geven dat ze niet goed kunnen leren. Dat slaat nergens op, want ieder mens kan goed leren. Daar zijn we voor gemaakt. 

Slide in my inbox:

  • Instagram